Course guide of Sociology of Education (2561112)

Curso 2023/2024
Approval date: 23/06/2023

Grado (bachelor's degree)

Bachelor'S Degree in Primary School Education (Bilingual Programme)

Branch

Social and Legal Sciences

Module

Sociedad, Familia y Escuela

Subject

Sociología

Year of study

1

Semester

1

ECTS Credits

6

Course type

Core course

Teaching staff

Theory

Rita Aleksandra Sobczyk . Grupo: A

Practice

Rita Aleksandra Sobczyk Grupos: 1, 2 y 3

Timetable for tutorials

Rita Aleksandra Sobczyk

Email
  • First semester
    • Tuesday de 15:00 a 21:00 (Desp. 8 Fac. Ccpp y Sociología)
  • Second semester
    • Monday de 13:00 a 16:00 (Desp. 8 Fac. CC Polític. y Sociología)
    • Wednesday
      • 09:00 a 11:00 (Desp.8 Fac. CC Políticas y Sociología)
      • 13:00 a 14:00 (Desp.8 Fac. CC Políticas y Sociología)

Prerequisites of recommendations

Brief description of content (According to official validation report)

  • Basic concepts and processes in Sociology.
  • Socialization, subjectivation, and social agents.
  • Social changes and their influence on current educational processes.
  • Education, equality, and social structure.
  • School, education, and social context.
  • The school as part of the social fabric and community.

General and specific competences

General competences

  • CG04. Examinar alternativas y tomar decisiones 
  • CG05. Comunicar oralmente y por escrito con orden y claridad, en la propia lengua y en una segunda lengua 
  • CG06. Buscar, seleccionar, utilizar y presentar la información usando medios tecnológicos avanzados 
  • CG07. Adquirir y desarrollar habilidades de relación interpersonal 
  • CG08. Trabajar en equipo y comunicarse en grupos multidisciplinares 
  • CG09. Expresar y aceptar la crítica 
  • CG10. Apreciar la diversidad social y cultural, en el marco del respeto de los Derechos Humanos y la cooperación internacional 
  • CG11. Fomentar y garantizar los principios de accesibilidad universal, igualdad, no discriminación y los valores democráticos y de la cultura de paz 
  • CG12. Desempeñar su trabajo con compromiso ético hacia sí mismo y hacia los demás 

Specific competences

  • CE04. Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad y que atiendan a la igualdad de género, a la equidad y al respeto a los derechos humanos que conformen los valores de la formación ciudadana 
  • CE05. Fomentar la convivencia en el aula y fuera de ella, resolver problemas de disciplina y contribuir a la resolución pacífica de conflictos. Estimular y valorar el esfuerzo, la constancia y la disciplina personal en los estudiantes 
  • CE06. Conocer la organización de los colegios de educación primaria y la diversidad de acciones que comprende su funcionamiento. Desempeñar las funciones de tutoría y de orientación con los estudiantes y sus familias, atendiendo las singulares necesidades educativas de los estudiantes. Asumir que el ejercicio de la función docente ha de ir perfeccionándose y adaptándose a los cambios científicos, pedagógicos y sociales a lo largo de la vida 
  • CE07. Colaborar con los distintos sectores de la comunidad educativa y del entorno social. Asumir la dimensión educadora de la función docente y fomentar la educación democrática para una ciudadanía activa 
  • CE08. Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas 
  • CE09. Valorar la responsabilidad individual y colectiva en la consecución de un futuro sostenible 
  • CE10. Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes 
  • CE11. Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y de la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural 
  • CE12. Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos 
  • CE34. Relacionar la educación con el medio, y cooperar con las familias y la comunidad 
  • CE35. Analizar e incorporar de forma crítica las cuestiones más relevantes de la sociedad actual que afectan a la educación familiar y escolar: impacto social y educativo de los lenguajes audiovisuales y de las pantallas; cambios en las relaciones de género e intergeneracionales; multiculturalidad e interculturalidad; discriminación e inclusión social y desarrollo sostenible 
  • CE36. Conocer la evolución histórica de la familia, los diferentes tipos de familias, de estilos de vida y educación en el contexto familiar 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

  • To understand and apply basic terminology and methodology in Sociology of Education.
  • To know and analyze organizations, institutions, and educational systems as social, cultural, and historical products, as well as their impact on particular school practices, and on regional, national, and international educational policy and legislation.
  • To analyze critically contemporary society and its relation to education both in the family and school environment, as well as in other socialization contexts and relevant social spaces.
  • To study and analyze the social context of educational agents, with special attention to students and teachers, schools, and other institutions involved in the educational enterprise.
  • To analyze the educational role of the family.
  • To analyze and interpret relations of gender, social class, ethnicity, culture, and religion, which influence educational processes.
  • To study and analyze vulnerability, risk, and social exclusion in education.
  • To study and analyze audiovisual languages and their influence on education among 6 to 12-year-olds.
  • To acquire work habits and attitudes of collaboration, respect, and intellectual rigor, which enable the development of actions with other professionals and people who intervene in educational processes and situations.

Detailed syllabus

Theory

THEORETICAL TOPICS:

  • TOPIC 1. SOCIOLOGICAL STUDY OF EDUCATION
  • TOPIC 2. EDUCATION, SOCIALIZATION, AND SUBJECTIVATION. SOCIAL FUNCTIONS OF SCHOOL
  • TOPIC 3. SOCIAL STRUCTURE AND SOCIAL INEQUALITY. SOCIAL CLASS, GENDER, ETHNICITY, AND DIVERSITY
  • TOPIC 4. OTHER KEY ISSUES OF CONTEMPORARY SOCIETY WHICH INFLUENCE EDUCATION
  • TOPIC 5. SOCIOLOGY OF THE FAMILY
  • TOPIC 6. SCHOOL AND COMMUNITY
  • TOPIC 7. SOCIOLOGY OF CHILDHOOD AND ADOLESCENCE. PRIMARY SCHOOL STUDENTS
  • TOPIC 8. PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Practice

To be defined by each professor:

  • Monographic seminars on issues selected and proposed by the lecturer
  • Workshops focused on competencies related to the course (for example, learning to communicate and present, conducting bibliographic revision, ability to cite, etc.)
  • Group practices: group assignments on selected topics
  • Autonomous work of students: searching for information in scientific journals; reading, analysis, and synthesis of texts; preparation of conceptual maps; critical analysis of scientific reports and papers; searching, analysis, and interpretation of statistical data; research assignments; oral presentations; fieldwork assignments based on implementation of interviews and/or surveys.

Examples of possible topics:

  1. Brief history of education in Spain and sociological keys for its interpretation.
  2. Social definition of childhood. Childhood and schooling in Spain and Andalusia. Statistical and documentary sources.
  3. The economic crisis and its impact on formal and non-formal education.
  4. The family in Spain: family models, family socialization models and the role of the family in education.
  5. The mass media: its influence on formal education. Analysis of television series (characters, actors, roles, etc.).
  6. The situation of the educational system in terms of gender in Europe, Spain, and Andalusia: from the past to the present.
  7. Public and private school in Spain: history of the double network of schools and the ideological debate on the subject. Private and public schools and the freedom of choice.
  8. School absenteeism, early school leaving, and academic performance in Europe, Spain, and Andalusia. Dimension and characteristics of the phenomenon.
  9. Cinema and school: school and school education in cinema. Examples of films and themes that they address.
  10. Home education.
  11. Does the school prepare for the labor market in 21st-century society?
  12. The ICT (New Information and Communication Technologies) and their influence on formal education.
  13. Educational policies and school and social integration projects focused on the immigrant population in Spain and Andalusia.
  14. Education for citizenship: its implementation, development and public debates. Its replacement by civic and constitutional education. The clash between the European and Spanish guidelines.
  15. Educational reforms. Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE), social debate on the subject and its consequences.

Bibliography

Basic reading list

BASIC READINGS

  • Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010.
  • Ballantine, Jeanne, Stuber, Jenny and Judson, Everitt. The Sociology of Education. A Systematic Analysis. London: Routledge, 2021.
  • Boronski, Tomas, and Nasima, Hassan. Sociology of education. London, Sage, 2020.
  • Bulle, Nathalie. Sociology and Education: Issues in Sociology of Education. Bern: Peter Lang, 2008
  • Elliot, Anthony (ed.) Contemporary Social Theory: an Introduction. London: Routledge, 2014.
  • Hallinan, Maureen T. (ed.) Handbook of the Sociology of Education. Boston, MA: Springer Sicence & Business Media, LLC., 2006.
  • Morrish, Ivor. The sociology of education: An introduction. London: Routledge, 2019.
  • Sadovnik, Alan R. and Coughlan, Ryan (eds.) Sociology of Education: A Critical Reader. New York: Routledge, 2015.
  • Saha, Lawrence J. (ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Oxford: Pergamon, 1997.

ELECTRONIC JOURNALS AND RESOURCES

  • British Journal of Sociology of Education
  • International Studies in Sociology of Education
  • Sociology of Education
  • Sociology of Education Abstracts
  • Educational Policy
  • Journal of Educational Policy

Complementary reading

READINGS IN SPANISH AND ENGLISH

  • AA. VV. (2009) Escuela y territorio. Experiencias desde los centros y desde la comunidad. Barcelona: Graó.
  • Ainscow, M. y West, M. (2008). Mejorar las escuelas urbanas. Madrid: Narcea.
  • Anyon, Jean (1981). Social Class and School Knowledge. Curriculum Inquiry, Vol. 11, No. 1, pp. 3-42.
  • Anyon, Jean. “Social Class and School Knowledge”, Source: Curriculum Inquiry, Vol. 11, No. 1 (Spring, 1981), pp. 3-42.
  • Apple, Ball & Gandin. “Mapping the sociology of education: social context, power and knowledge”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.1-12.
  • Apple, M. W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal.
  • Apple, M. W. (1989). Maestros y textos. Madrid: M.E.C./Paidós.
  • Apple, M. W. (1996). El conocimiento oficial. Madrid: Paidós.
  • Apple, M. W. (2002). Educar "como Dios manda". Mercados, niveles, religión y desigualdad. Madrid: Paidós.
  • Apple, M., & Beane, J. (1995). Democratic schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Apple, Michael W. “Doing the work of God: home schooling and gendered labor”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.145-154.
  • Apple, Michael W. “Ideology, Reproduction, and Educational Reform”. Comparative Education Review, Vol. 22, No. 3 (Oct., 1978), pp. 367-387.
  • Apple, Michael W. “National Reports and the Construction of Inequality”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 7, No. 2, Whatever Happened to Inequality? (1986), pp. 171-190
  • Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010.
  • Ariès, Ph. (1987). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid: Taurus.
  • Arnot, Madeleine. “Sociological understanding of contemporary gender transformations in schooling in the UK”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.237-251.
  • Ball, Stephen J. “Education Policy, Power Relations and Teachers' Work”, British Journal of Educational Studies, Vol. 41, No. 2 (Jun., 1993), pp. 106-121
  • Ball, Stephen J. “New states, new governance and new education policy”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.155-166
  • Ball, Stephen J. “The Sociology of Education in Developing Countries”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 2, No. 3 (1981), pp. 301-313
  • Ballesta, J. y Guardiola, P. (2001). Escuela, familia y medios de comunicación. Madrid: Editorial CCS.
  • Batres, C. y de Paz F. (2001). Pupitres desiguales. Integrar o excluir: el actual dilema de la educación. Madrid: La Catarata.
  • Baudelot, J.P. y R.Establet. (1990). El nivel educativo sube. Madrid:Morata.
  • Bazarra, L., Casanova, O., García Ugarte, J. (2007). Profesores, alumnos, familias. Siete pasos para un nuevo modelo de escuela. Madrid: Narcea.
  • Beck, U. y Beck-Gernsheim, E. (2003). La reinvención de la familia: en busca de nuevas formas de convivencia. Barcelona: Paidós.
  • Beltrán, F. (2005). Travesías de las organizaciones educativas (y otros desórdenes). Alzira: Editorial Germania.
  • Berg, Wolfgang. “What is Family Policy Today?”. Revista de Asistenta Sociala, anul X, nr. 3/2011, 53-62.
  • Berger, P., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. New York: Anchor.
  • Berger, P., and Luckmann, Th. “Primary socialization”, in The social construction of reality, London: Penguin, 1991, pp. 149-157
  • Bernabé, María del Mar y Mora, María José (2011). Sociedad, Familia Y EducacióN. SociologíA De La EducacióN. Elche: Universidad Miguel Hernández.
  • Bernstein, B. (1989). Clases, Códigos y control (TI-TII). Madrid: Akal.
  • Bernstein, B. (1990). Poder, Educación y conciencia. Barcelona: El Roure.
  • Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico. Madrid:Morata.
  • Bernstein, Basil. “Class and pedagogies”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.115-132.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339; 119-146.
  • Bolívar, A. (2006). La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. Archidona: Aljibe.
  • Bonal, X. (Dir.) (2005). Apropiaciones escolares. Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1977). La reproducción. Barcelona: Laia.
  • Bowles, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI.
  • Brown, Philip and Lauder, Hugh. “Economic globalisation, skill formation and the consequences for higher education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.229-240.
  • Bueno CañigraL, F.J. (et al.) (2004). Manual Didáctico para la Escuela de Padres. Valencia: Fundación para el Estudio, Prevención y Asistencia a las Drogodependencias, FEPAD.
  • Bulle, Nathalie. Sociology and education. Bern: Peter Lang, 2008.
  • Cabrera, D.; Funes, J.; Brullet, C. (2004). Alumnado, familias y sistema educativo. Los retos de la institución escolar.ç Barcelona: Octaedro-FIES.
  • Carbonell, J. (2008). Una educación para mañana. Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Casal, J. (2003). De la escuela al trabajo. Cuadernos de Pedagogia, 326; 81-86.
  • Coleman, James S. “A vision for Sociology”, Society, November 1994, pp. 29-34Collet, Jordi y Tort, Antoni (2016). La gobernanza escolar democrática. Madrid: Morata.
  • Collins, Randall. “Functional and conflict theories of educational stratification”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.37-53.
  • Comellas, M. J. (2009. Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
  • Connell, R.W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.
  • Consejo de Europa (2003). Hacer de la escuela un ambiente de aprendizaje abierto para prevenir y luchar contra el abandono de los estudios y el malestar de los jóvenes y favorecer su inclusión social. Resolución del Consejo de Europa de 25 de noviembre de 2003.
  • Contreras, J.A., García, A. y Rivas, A. (2000). Tristes institutos. Una exploración antropológica de un Instituto de Enseñanza Secundaria. Gijón: Ayuntamiento de Gijón.
  • Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Madrid: Paidós.
  • Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.
  • Delval, J. (2000), “Aprender en la vida y en la escuela”, Morata, Madrid.
  • Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa
  • Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa
  • Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
  • Dubet, F. y Martuccelli, D. (2000) ¿En qué sociedad vivimos? Buenos Aires: Losada.
  • Durkheim, E. (1975). Educación y sociología. Barcelona. Península.
  • Durkheim, E. (1982). Historia de la educación y de las doctrinas pedagógicas. La evolución pedagógica en Francia. Madrid: La Piqueta.
  • Elzo, J. (2005) “Un contrato social para una familia educadora”, Educación y futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, nº 12, 2005, pp. 151-160
  • Elzo, J. (2008). La voz de los adolescentes. Madrid: PPC.
  • Epstein, Joyce L. “New Connections for Sociology and Education: Contributing to School Reform”, Sociology of Education, Vol. 69, Extra Issue: Special Issue on Sociology and Educational Policy: Bringing Scholarship and Practice Together (1996), pp. 6-23
  • Escuela Infantil Municipal Arlequín ( 2008). Viviendo el barrio. Barcelona: Octaedro.
  • Feito, R. (2000). Los retos de la escolaridad obligatoria. Barcelona: Ariel.
  • Feito, R. (2002). Una educación de calidad para todos. Madrid: Siglo XXI.
  • Feito, Rafael. (2010). Sociología de la Educación Secundaria. Barcelona: Graó.
  • Fernández de Castro, I. y Rogero, J. (2001). Escuela Pública, Democracia y poder. Madrid: Miño y Dávila.
  • Fernández Enguita, M. (1988). El rechazo escolar: alternativa o trampa social. Política y Sociedad,1;23-35.
  • Fernández Enguita, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Madrid: Siglo XXI.
  • Fernández Enguita, M. (1995). La escuela a examen. Madrid: Pirámide.
  • Fernández Enguita, M. (1998). La profesión docente y la comunidad: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.
  • Fernández Enguita, M. (2002). ¿Es pública la escuela pública? Barcelona: Ed. Praxis.
  • Fernández Enguita, M. y Jesús M. Sánchez (Editores) (1999). Sociología de la Educación. Barcelona: Ariel.
  • Fernández Palomares, F; Venegas, M. y Robles, C. (2007). Comunidad local y cambio educativo. En J. Giró: La escuela del siglo XXI. La educación en un tiempo de cambio social acelerado”. Universidad de la Rioja. (pp. 40 y 1-25)
  • Fernández Palomares, F. (2003). Sociología de la Educación. Madrid: Pearson.
  • Fernández, F. y Granados, A. (Coord.) (1994). Sociología de la Educación. Viejas y nuevas cuestiones. Málaga: Ed. Clave.
  • Ferrada, D. (2001). Currículum crítico comunicativo. Barcelona: El Roure.
  • Flaquer, Ll. (1993). La socialización en la familia: teorías, modelos e interacciones. En: García de León y otros: Sociología de la Educación. Barcelona: Barcanova.
  • García, F.J. y Granados, A. (Coord.) (1997): Educación, ¿integración o exclusión de la diversidad cultural? Granada: Laboratorio de Estudios Interculturales.
  • Garreta Bocacha, J. (2007). La relación familia-escuela. Ed Universidad de Lleida.
  • Garreta Bocacha, J. (2008). La participación de las familias en la escuela pública, las asociaciones de madres y padres del alumnado. Madrid: CEAPA.
  • Garreta Bocacha, J. (2017). Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: La Pirámide.
  • Gatrell, Caroline. Hard Labour: The Sociology of Parenthood, Family Life and Career. Berkshire: McGraw-Hill Education, 2004.
  • Giddens, A. (1989). Sociology. Cambridge : Polity Press.
  • Gil del Pino, Mª del Carmen (2005). Convivir en la diversidad. Una propuesta de integración social desde la escuela. Alcalá de Guadaira: Eduforma.
  • Gillborn, David & Ladson-Billings, Gloria. “Education and critical race theory”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.37-47.
  • Gillborn, David & Ladson-Billings, Gloria. “Education and critical race theory”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.37-47.
  • Gimeno, J. (1997). La transición a la educación secundaria. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. (coord.) (2001). Los retos de la Enseñanza Pública. Madrid: UIA/Akal.
  • Giroux, E. (1990). Los profesores como intelectuales. Madrid: M.E.C./ Paidós.
  • Giroux, E. (1993). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI.
  • Giroux, E. (2001). Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó.
  • Giroux, Henry A. “Review: Hollywood, Race, and the Demonization of Youth: The "Kids" Are Not "Alright", Educational Researcher, Vol. 25, No. 2 (Mar., 1996), pp. 31-35.
  • Giroux, Henry A. “Teachers, Public Life, and Curriculum Reform”, Peabody Journal of Education, Vol. 69, No. 3, Our Evolving Curriculum, Part 1 (Spring, 1994), pp. 35-47
  • Gómez Llorente, L. (2000). Educación Pública. Madrid: Morata.
  • Guerrero Serón, A. (1996). Manual de Sociología de la Educación. Madrid: Síntesis.
  • Hall, D., & McGinity, R. (2015). "Conceptualizing teacher professional identity in neoliberal times: Resistance, compliance and reform". Education Policy Analysis Archives, 23(88). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2092.
  • Jiménez Roger, Beatriz et al. (2008). La emancipación precaria: transiciones juveniles a la vida adulta en España a comienzos del siglo XXI. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Kehily, Mary Jane. Introduction to Childhood Studies, Berkshire: Open University Press, 2008, pp.93-111 (ebook: http://0-site.ebrary.com.adrastea.ugr.es/lib/univgranada/docDetail.action)
  • Lareau, Annette (1987) Social Class Differences in Family-School Relationships: The Importance of Cultural Capital. Sociology of Education, Vol. 60, No. 2, pp. 73-85
  • Larrosa, J. (1996). Escuela, poder y subjetivación. Madrid: La Piqueta.
  • Lauen, Douglas. “False promises. The school choice provisions in no child left behind”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.487-511.
  • Lerena, C. (1984). Reprimir y liberar. Madrid: Akal.
  • Lerena, C. (1985): Escuela, ideología y clases sociales en la España contemporánea. Barcelona: Ariel.
  • Lerena, C. (1986). Materiales de Sociología de la Educación y de la Cultura. Madrid: Zero.
  • Luengo Horcajo, Florencio y José Moyá Otero (coordinadores) (2008). Escuela, familia, comunidad: claves para la acción. Las Rozas (Madrid): Wolters Kluwer España.
  • Lynch, Kathleen; Crean, Margaret & Moran, Marie. “Equality and social justice”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.296-305.
  • Maguire, Mag. “Towards a sociology of the global teacher”, Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.58-68.
  • Marina, J. A. (2007). ¿Qué es la movilización educativa?, Cuadernos de Pedagogía, 367; 57-59.
  • Martín Criado, E. (1998). Producir la Juventud. Madrid: Istmo.
  • Martín Criado, E., 2004, “El idealismo como programa y como método de las reformas escolares”, El nudo de la red, num. 3-4, pp. 18-32.
  • Martín Criado, E., 2010, La escuela sin funciones. Crítica de la sociología de la educación crítica. Barcelona: Ed. Bellaterra.
  • Martín Criado, E., Gómez Bueno, C., Fernández Palomares, F. y Rodríguez Monge, A., 2000, Familias de clase obrera y escuela, Donostia: Iralka.
  • Martínez Gª, J. S., 2005, “El nivel educativo no baja y las clases sociales sí importan”, El Viejo Topo, 213: 66-73.
  • Martínez Gª, J. S., 2007, “Fracaso escolar, clase social y política educativa”, El Viejo Topo, 238: 45-49.
  • Muñoz Moreno, J. L. (2009). La participación de los municipios en la educación. Madrid: Popular
  • Olssen, Mark. “Social democracy, complexity and education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.79-89
  • Pastor Ramos, Gerardo (2002). La familia en España: sociología de un cambio. Salamanca : Sígueme.
  • Pecourt, Juan (2012). Teorías clásicas y contemporáneas en sociología de la educación. En José Beltrán y Francesc Hernández (coords.) Sociología de la educación. Madrid: McGraw Hill, pp. 17-43
  • Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Barcelona: Mondadori.
  • Pérez Díaz, V., Rodríguez, J.C. y Sánchez Ferrer, L. (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Fundación La Caixa.
  • Perrenoud, Ph (2006), El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar, Madrid: Editorial Popular.
  • Perrenoud. Ph. (2007). Diez nuevas competencias para educar. Barcelona: Graó.
  • Ramirez, Francisco O. & Boli, John. “The political construction of Mass Schooling”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.217-235.
  • Reay, Diane. “Sociology, social class and education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.397-404.
  • Rist, R.C., 1999, “Sobre la comprensión del proceso de escolarización: aportaciones de la teoría del etiquetado”, en M.Fernández Enguita (ed.) Sociología de la educación. Ariel. Barcelona.
  • Rivas Flores, J.L. (1993). El aula como microsociedad: significación social del aula y de la relación educativa. En: García de León y otros: Sociología de la Educación. Barcelona: Barcanova.
  • Sadovnik, Alan R. “Introduction”, in Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011, pp.xiii-xvi
  • Sadovnik, Alan R. (ed.) Sociology of education: a critical reader. New York: Routledge, 2011
  • Saha, Lawrence J. "Sociology of Education". 21st Century Education: A Reference Handbook (2008). Sage.
  • Selwyn, Neil. “The ‘new’ connectivities of digital education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.91-98
  • Slee, Roger. “A cheese-slicer by any other name? Shredding the sociology of inclusion”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.99-108.
  • Subirats, J. y Humet (coord.) (2002). Gobierno local y educación. La importancia del territorio y la comunidad en el papel de la escuela. Barcelona: Ariel.
  • Torres, J. (1991). El currículum oculto. Madrid: Morata.
  • Trinidad A; Fernandez, F; Bejarano, JF y Santiago (Cor.) (2021). La Educación desde la Sociología. Comunidad, Familia y Escuela. Tecnos, Madrid.
  • Van Haecht, A. (1999). La escuela va a examen. Preguntas a la sociología de la educación. Madrid: Biblos-Miño y Dávila.
  • Van Zanten, Agnès. “The sociology of elite education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp. 329-339.
  • Varela, J. (1986). Aproximación genealógica a la moderna percepción social de los niños. En: Revista de Educación, nº 281.
  • Varela, J. y Alvarez Uría, F. (1991). Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta.
  • Vasquez A. y Martínez, I. (1996). La socialización en la escuela. Madrid: Paidós.
  • Venegas, Mar (2012). Sociología y formación del profesorado: aportaciones y balance en el nuevo paradigma universitario. Educatio Siglo XXI, Vol. 30, núm. 2, pp.403-422.
  • Venegas, Mar (2013) “Sex and relationships education and gender equality: recent experiences from Andalusia (Spain)”, Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 13:5, pp.573-584, DOI: 10.1080/14681811.2013.778823
  • Venegas, Mar (2013). Sex and relationships education and gender equality: recent experiences from Andalusia (Spain), Sex Education: Sexuality, Society and Learning, vol. 13, num. 5, septiembre 2013, pp. 573-584 DOI:10.1080/14681811.2013.778823
  • Venegas, Mar (coord.) (2012). La sociología y los retos de la educación en la España actual. XV Conferencia de Sociología de la Educación. Granada, 7 y 8 de julio de 2011. Valencia: Germanía.
  • Venegas, Mar y Fernández Palomares, Francisco (eds.) (2012). Monográfico: La sociología del profesorado hoy. Debates y líneas de investigación desde una perspectiva internacional. Revista electrónica de la Asociación de Sociología de la Educación (ASE), Volumen: 5, Número: 3 (septiembre 2012), http://www.ase.es
  • Venegas, Mar y Lozano, Antonio (2016) Cambio social y cambio en los modelos de familia: trabajar por la igualdad. En Diego Becerril y Mar Venegas (coords.) La custodia compartida en España. Granada: Dykinson
  • Venegas, Mar. “La maldición de ser niña. Estructuralismo, postestructuralismo y teoría de la práctica en género y sexualidad”. Papers. Revista de Sociología. 95/1 139-156, 2010
  • Venegas, Mar. “Profesionalizar el trabajo docente. Reflexiones en la sociedad global”. Xavier Bonal, Capitolina Díaz y David Luque (coords.). XVI Conferencia de Sociología de la Educación. La educación en la sociedad global e informacional. Oviedo 12-13 julio 2012, pp.187-201
  • Venegas, Mar. “Socialización y subjetivación. El caso de las relaciones afectivosexuales adolescentes”, en Venegas, Mar (coord.). La sociología y los retos de la educación en la españa actual. XV Conferencia de Sociología de la Educación. Granada, 7 y 8 de julio de 2011. Valencia, Germanía, 2012.
  • Vincent, Carol. “The sociology of mothering”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.109-120.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata
  • Weis, Lois. “Social class and schooling”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.415-423.
  • Whitty, G. et al. (1999). La escuela, el estado y el mercado. Madrid: Morata.
  • Whitty, G.( 2001). Teoría social y política educativa. Ensayos de sociología y política de la educación. Barcelona: Pomares.
  • Whitty, Geoff (2000) Teacher professionalism in new times, Journal of In- Service Education, 26:2, 281-295, DOI: 10.1080/13674580000200121
  • Williams, Trevor. “Teacher Prophecies and the Inheritance of Inequality”. Sociology of Education, Vol. 49, No. 3 (Jul., 1976), pp. 223-236
  • Willis, P. (1987). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.
  • Youdell, Deborah. “Recognizing the subjects of education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.132-142.
  • Young, Michael F.D. The curriculum of the future from the “new sociology of education” to a critical theory of learning. London: Falmer Press, 2002.

RECOMMENDED MOVIES

  • Barratier, C. (Director). (2004). Los niños del coro. Francia : Galatée Films / Pathé Renn Productions / France 2 Cinéma / Novo Arturo Films.
  • Cantent, L. (Director). (2008). La clase. Francia: Canal +, France 2 y CinéCinéma.
  • Clavell, J. (Director). (1967). Rebelión en las aulas. Reino Unido: Columbia Pictures.
  • Cuerda, J.L. (Director). (1999). La lengua de las mariposas. España: Sogetel / Las Producciones del Escorpión / Grupo Voz.
  • Donskoy, M. (Director). (1947). Maestra rural. Unión Soviética: Soyuzdetfilm.
  • Fulton, K.; Pepe, L. (2016). The bad kids. EEUU: Low Key Pictures.
  • Gansel, D. (Director). (2008). La ola. Alemania: RatPack y Aurum.
  • Hoffman, M. (Director). (2002). El club de los emperadores. Estados Unidos: Universal Pictures.
  • Kubrick, S. (Director). (1971). La naranja mecánica. Reino Unido: Warner Bros Pictures / Stanley Kubrick Production.
  • Lilienfeld, J.P. (Director). (2008). La journée de la jupe (El día de la falda).Francia-Suiza-Bélgica: Arte France / Mascaret Films / Fontana Film / RTFB / TSR / 13e Rue
  • Philibert, N. (2002). Ser y tener. Francia: Les films du losange.
  • Renner, E. (2016). The beginning of life, Fundación Bernard Van Leer.
  • Tarkovsky, A. (Director). (1962) La infancia de Iván. Unión Soviética: Mosfilm.
  • Weir, P. (Director). (1989). El club de los poetas muertos. Estados Unidos: Touchstone Pictures / Silver Screen Partners IV.
  • Wood, A. (Director). (2004). Machuca. Chile-España: Andrés Wood Producciones S.A. / Tornasol Films S.A.

Recommended links

Teaching methods

  • MD01. Aprendizaje cooperativo. Desarrollar aprendizajes activos y significativos de forma cooperativa. 
  • MD03. Estudio de casos. Adquisición de aprendizajes mediante el análisis de casos reales o simulados. 

Assessment methods (Instruments, criteria and percentages)

Ordinary assessment session

  1. During the 2023-24 academic year, as indicated in “Normativa de evaluación y de calificación de los estudiantes de la Universidad de Granada” (article 6, point 2), the assessment will preferably be of continued character.
  2. Online assessments will include mechanisms to guarantee their authorship. Adequate legal and security guarantees will always be preserved with respect to the fundamental rights to intimacy and privacy and observing the principle of proportionality.

The Assessment System and all its components is regulated through “Texto consolidado de la Normativa aprobada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 10 de febrero de 2012, BOUGR núm. 56, de 8 de marzo de 2012, y modificada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 26 de octubre de 2016, BOUGR núm. 112, de 9 de noviembre de 2016”. http://secretariageneral.ugr.es/pages/normativa/fichasugr/ncg7121

A diversified evaluation system has been designed in order to evaluate the acquisition of the contents and the development of skills in this module. The final evaluation system (including the evaluation items and their percentage) is to be defined by each professor:

1) THEORETICAL TOPICS: WRITTEN EXAM(S) (Max. 70% of the final grade)

All students have to pass the exam(s) of the eight Theoretical Topics. Depending on the size of each group, the exam(s) will have a value of up to 70% of the final grade.

2) SEMINARS: GROUP PROJECT (Max. 30% of the final grade)

Students will prepare a group project which will be presented during the seminars. The assessment will be based on the following criteria:
1) Relevance of the topic
2) Contextualization of the topic
3) Bibliographic review
4) Clarity of contents and presentation
5) Precision
6) Methodology
7) Conclusions and their relevance to the sociology of education

Apart from the presentation of the group project, each student will also be evaluated on the basis of their participation in the debates during seminars

3) PRACTICAL ACTIVITIES (Max. 50% of the final grade)

Attendance at seminars and practice sessions is mandatory. Depending on the size of each group, the practical activities will have a value of up to 50% of the final grade.

4) PARTICIPATION, INVOLVEMENT, AND INTEREST OF STUDENTS IN THE COURSE: INDIVIDUAL ASSESSMENT (Max. 30% of the final grade)

The degree of involvement and attitude of the students manifested in their participation in consultations, presentations, and debates, as well as in fulfilling activities and individual tasks will be assessed. The same applies to attendance and active participation of the students in theory and practice sessions, as well as in seminars and consultations.

In order to pass this course, the students must pass each and every component of the evaluation system.

Extraordinary assessment session

Students who have not followed the continuous assessment system must take a written exam (100%), consisting of oral and/or written questions on the theoretical and practical content of the subject using the platform indicated by the teacher.

This evaluation also applies to students who have a pending practical activity or who have not passed the presentation of their research project. In these cases, they will not have to take an oral and/or written exam, but only submit the practice(s) and/or present the research project.

Single final assessment

In this course, the continuous evaluation system will be applied. However, those students who cannot comply with the continuous assessment due to work, health, disability, or any other duly justified cause, will be able to take advantage of the single final assessment, consisting of a single final test on the theoretical and practical contents of the subject. This type of evaluation will comply with the current regulations on the evaluation of students approved by the Consejo de Gobierno de la Universidad de Granada. According to this regulation in order: “to qualify for the single final evaluation, the student, in the first two weeks of classes, will apply for a single final evaluation to the Director of the Department, who will transfer it to the corresponding teaching staff, indicating the reasons for not being able to follow the continuous evaluation system”.

Additional information

An active methodology was designed to encourage the participation of students in the construction of their knowledge about the issues that are central to the Sociology of Education. The students' autonomous work will focus mainly on: (a) searching for information in specialized journals both in paper and electronic format, (b) learning to search for pertinent information using internet resources, (c) summarizing readings and doing analysis and synthesis assignments, (d) elaboration of conceptual maps and presentation of the data obtained in the search process, (e) critical assessment of information, (f) development of critical judgment on objectives and results obtained by the students. At the beginning of the course, students will have a schedule of all the sessions and tutorials so that they can know from the first day what they have to do, how they have to do it, with whom they have to do it, and when they have to deliver the results.

1) THEORY SESSIONS

The teacher will introduce each of the topics of the Program in as many sessions as are necessary to deliver the contents (1, 2, or 3 sessions). They will provide explanations to guide the students as to the contents that should be studied more in-depth by using bibliography, tutorials, or other resources. Thus, the students will have reference readings that complement and extend the explanations of the professor given in the theoretical classes.

2) SEMINAR SESSIONS

The students will have to elaborate, expose and defend in a Seminar Session a work monographic on a selected issue addressed in the syllabus. The subject will be consulted with the teacher. The monographic work must be elaborated in a group outside of class hours (organization, bibliographic research, drafting) and during class hours of the Seminars under the tutelage of the teacher (questions, proposals, exchange of information with other groups, etc.). The teacher will assess the quality of the work carried out according to the presentation, writing, clarity of ideas, structure, academic level, creativity, argumentation, critical analysis, and consultation of updated bibliography.

3) PRACTICAL ACTIVITIES IN SEMINARS AND GROUP ORIENTATION

Students will work in groups to document, consult, debate, exchange, and elaborate on the topics analyzed in Seminars. The teacher will guide and tutor the sessions fomenting the participation of all students.

4) INVOLVEMENT AND PERSONAL INTEREST

The teacher will favor and encourage the students' autonomous work by providing all the necessary support. The attitude and involvement of the students in all the proposed activities will be evaluated.